Faedah Menunggang Motosikal Saban Hari

Dalam kancah kenaikkan kos sara hidup yang mendadak di Malaysia, salah satu cara terbaik untuk menjimatkan wang adalah untuk berulang-alik s...

Dalam kancah kenaikkan kos sara hidup yang mendadak di Malaysia, salah satu cara terbaik untuk menjimatkan wang adalah untuk berulang-alik setiap hari secara bermotosikal. Terdapat begitu banyak faedah di sini, kerana wang yang dijimatkan sama seperti wang yang diperolehi.

Menunggang di Kuala Lumpur - Gambar ehsan mashable.com 


Kos sara hidup makin menaik - Gambar ehsan www.beckercounseling.com

 

Tinggalkan Rumah Lebih Lewat

Jika anda memulakan kerja pada jam 8.30 pagi dan pejabat anda berada 16 km dari rumah, anda masih boleh tinggalkan rumah pada pukul 8.00 pagi dan sampai di pejabat pada jam 8.15 pagi. Anda masih ada masa untuk membancuh secawan kopi sebelum anda punch card.


Mengopilah dulu - Gambar ehsan authoritynutrition.com

Mengelak Daripada Kesesakan Lalulintas

Ini tidak boleh disangkal lagi. Haruskah kita duduk di dalam satu sangkar besi, bernafaskan udara kitar semula dan mendengar lagu yang sama untuk kali ke-dua puluh, sedangkan kereta hanya mebazir bahanapi yang mahal serta masa ketika merangkak pada 20 km/j sepanjang jalan?

Kesesakan bertambah teruk ketika hujan tapi apa yang kita perlukan hanya satu set baju hujan yang baik untuk meneruskan perjalanan.


Kesesakan lalulintas di Kuala Lumpur - Gambar ehsan tasmiahussainsaba.files.wordpress.com

Tidak Perlu Membayar Tol

Kita bernasib-baik di Malaysia kerana motosikal dikecualikan daripada membayar tol. Akan tetapi jikalau kita memandu, kita harus membayar tol di antara RM 1.00 sehingga RM 5.00 (secara am) untuk hanya satu arah perjalan setiap hari. Malah, kita tetap akan terperangkap dalam kesesakan trafik juga walaupun selepas membayar tol.


Bayar tol pun sesak - Gambar ehsan carsifu.my

Kadar Parkir Murah

Walaupun ia bergantung kepada tempat anda meletak motosikal, kadar parkir tetap murah berbanding dengan kereta. Sekiranya anda memarkir motosikal anda di sebuah pusat membeli-belah atau bangunan pejabat, anda akan dikenakan bayaran antara RM1.00 hingga RM2.00 (contohnya KLCC) untuk sepanjang hari. Tiada bayaran dikenakan jika anda meletaknya di tempat parkir motosikal yang ditetapkan di luar bangunan (tetapi jangan letak di kawasan yang tidak ditetapkan dan di kaki lima, nanti dapat “surat cinta” daripada DBKL atau PDRM).

Berbanding dengan memandu, anda terpaksa “memberi makan” kepada mesin parkir sehingga RM 32.00 sehari (dari pukul 7.30 pagi hingga 6.00 petang), khususnya di kawasan pusat perniagaan di tengah bandar Kuala Lumpur. Itupun di tempat letak kereta yang terbuka. Kadar parkir di pusat-pusat membeli-belah lagilah mahal. Lot-lot letak kereta juga kini mengenakan kadar RM 15.00 sehari.


Lot parkir kereta - Gambar ehsan says.com

Sampai Rumah Lebih Awal

Selain daripada dapat keluar lewat di waktu pagi, anda juga dapat sampai rumah lebih awal walaupun meninggalkan tempat kerja anda lebih lewat. Anda dapat meluangkan lebih banyak masa untuk diri sendiri ataupun keluarga.

Masa untuk keluarga - Gambar ehsan shutterstock.com

Kurang Tekanan

Tidak kira adanya pemandu lain yang gila, anda tidak ada tekanan (stress) bila ulang-alik dengan motosikal. Anda terpaksa redha walaupun pemandu di hadapan memandu lebih perlahan daripada siput, tambah lagi bila sakit perut!


Pemandu naik angin - Gambar ehsan safebee.com

Bersenam

Anda sebenarnya bersenam apabila menunggang motosikal. Seorang penunggang perlu menggunakan semua otot badan untuk mengendalikan motosikalnya. Sebaliknya, seorang pemandu kereta hanya perlu menggerakkan tangan dan kakinya (namun mereka masih tidak dapat menggunakan jari mereka untuk mengaktifkan lampu isyarat). Untuk senaman atas motosikal yang paling mencabar, cubalah menunggang off-road.


Menunggang memerlukan segala otot dalam badan - Gambar ehsan www.msf-usa.org

Menghadkan Membeli-belah

Betul kan? Jika isteri anda hendak membeli terlalu banyak barang, anda boleh suarakan, “Jangan beli banyak sangat, Sayang, nanti tak muat dalam moto,” atau, “Barang tu besar sangat, Sayang. Camne nak bawak atas moto?”


Amboi! Banyaknya shopping - Gambar ehsan www.bagstowear.co.uk

Kesimpulannya, berulang-alik dengan motosikal merupakan satu cara yang bijak berbanding dengan memandu. Akan tetapi, kita harus menunggangkan dengan penuh waspada dan berhemah.


Related

news 2151183443572261184

Post a Comment

emo-but-icon

sponsored by

Hot in week

Connect With Us

item